اختتامیه انجمن شعر و ادب فارسی

حوزه علمیه تویسرکان سال تحصیلی1392- 1393

بسمه تعالی

« اگر علم یک سلاح است و نویسندگی نوعی جهاد فرهنگی ، پس باید مجهز شد ، شیوه استفاده از این سلاح را آموخت ، سلاح را به روز و کارآمد ساخت ، دشمن را شناخت و به جا وارد میدان شد . » جواد محدثی

یکی از مهمترین ابزار های تبلیغی ِدین ، نوشته وکتاب است زیرا هم وسیله ارتباطِ بین انسان های یک اجتماع و آموزش فرهنگ و اندیشه به آنها می باشد و هم ابزاری برای تبادل فرهنگ و اندیشه بین انسان های جوامع مختلف و هم رابط بین نسل های گذشته و امروز و فردای تاریخ بشری است . یکی از امتیازات ِ برجسته مذهب تشیع نیز ، فراوانی ِ نوشتار ها و کتاب های غنی و پرمحتوایی است که عالمان ِتشیع در علوم مختلف نظیر تفسیر ، حدیث ( جوامع حدیثی ، موضوعی ، رجالی و . . . ) ، فقه و اصول ، کلام ، فلسفه ، تاریخ ، ریاضیات ، طب ، عرفان ، اخلاق و . . . نگاشته اند که هم مورد استفاده هم عصران خویش بوده و هم ارمغانی راهگشا برای نسل های آینده .

امروزه نیز می بینیم یکی از نیاز های اساسی و بنیادین حوزه های علمیه تربیت نویسندگان مذهبی ِ متعهد می باشد که با توجه به شرایط زمان و کمی ِ نوشته های متناسب با ادبیات و زبان معاصر ، این نیاز در قرن معاصر بیشتر احساس می شود .

در همین راستا ( و برای رسیدن به اهداف مذکور ) در سال تحصیلی 1392-93 به پیشنهاد مدیریت محترم حاج آقای خدابنده لو و همکاری طلابِ جوانِ علاقمند به  شعر و ادبیات  ( محمد رضا رحمتی ، محمد جواد انصاری ) – انجمنی در حوزه علمیه تویسرکان به نام انجمن شعر و ادب فارسی تأسیس شد .

هر چند با کاستی ها و کمبود هایی نظیر دیر برگزار شدن جلسات ( شروعِ جلسات از ترم دوم ) و تعدادِ کم ِ جلسات ( هر هفته 1 جلسه به مدت 1و ساعت و نیم  ) و بی تجربگی ِ2 طلبه مسؤول برگزار کننده و ... ، همراه بود ، اما نتایجی بسیار مهم و ارزشمند برای طلاب ِعلاقمند به شعر و ادبیات فارسی به ارمغان آورد که نمی توان از آنها چشم پوشید ، که در زیر به چند نمونه اشاره می شود : و در نهایت با پیشنهاد هایی ـ برای سال های بعد ـ گزارش را به اتمام می رسانیم .      

انجمن شعر و ادب حوزه اولین جلسه علمی ادبی بود که توسط طلاب در حوزه علمیه تویسرکان تشکیل شده است .

انجمن در هفته یک بار تشکیل می شد ( با مدت زمان یک ساعت ونیم ) که هیچ گونه تداخل و مزاحمتی با  کلاس های درسی نداشت ، و نیز وقتگیر نبود . ( وقتِ کم و کوتاه ، همراه با بازدهی)

اولین برنامه جلسه و به مدت نیم ساعت ، توضیح و بررسی کتاب بهتر بنویسیم بود . کتاب مذکور به عنوان یکی از کتب برتر سال حوزه ( در سال گذشته ) انتخاب شده بود که یکی از کامل ترین و جامع ترینِ کتاب ها در زمینه آموزش نویسندگی می باشد . ( یک کتاب خوب و قوی خواندن بهتر است از خواندن چند کتاب ِ ضعیف ) ( با توجه به کمی ِ وقت و زیادیِ کار های طلاب )

توضیح و بررسی کتاب فوق بر عهده حاج آقای خدابنده لو گذاشته شده بود که ایشان به دلیل آشنایی کاملی که با این گونه جلسات دارند و نیز تجربه چند سال نویسندگی و احاطه کاملی که بر شعر و ادبیات فارسی دارند به خوبی توانستند تدریس کتاب را به انجام برسانند و تجربه های گرانسنگ و ارزشمندی را در اختیار اعضای انجمن قرار دادند . ( استادِ خوب و باتجربه ، در رسیدن ِ شاگرد به هدف و مقصد نقش بسیار مهمی ایفا می کند. )  

متأسفانه به دلیل کمبود وقت نتوانستیم بررسی کتاب را به پایان برسانیم . و از کتاب فوق تنها به فصل ِمربوط به خصوصیاتِ یک نویسنده خوب اکتفا کردیم . و مسائلی مانند تفاوتهای نویسنده و مؤلف ، تأثیراتی که نویسنده می تواند بر مخاطب خویش داشته باشد و چگونگی تأثیر گذاری ، توجه داشتن به قالب و صورت نوشته در عین توجه به محتوا و معنا ، مؤثر بودنِ خواندن اشعار و نثر های شعرا و نویسندگان در خلق آثار خوب و قوی خصوصا خواندن اشعار و نوشته های شعرا و نویسندگان معاصر ، توجه داشتن نویسنده   به زیبایی و آراستگی نوشته ( حتی هنگامی که می خواهیم مطلبی علمی و یا تاریخی را بیان کنیم )  و . . .

دومین برنامه انجمن ، بررسی شعر فارسی بود و خواندن شعر و نقد و بررسی آنها که هم طلاب را با انواع شعر و شعرای موفق آشنا می ساخت و هم راهِ نقادیِ شعر را به وی می آموخت . که از مطالب مهمی که در این بخش ِ از جلسه بیان شد می توان به آموزش وزن شعری و خواندن وبررسی اشعاری از حافظ اشاره کرد.

برنامه دیگر انجمن آشنا ساختن طلاب با موفق ترین و قوی ترین نویسنده ها وشعرای مذهبی و آثار آنها بود که برخی عبارتند از : محمد رضا حکیمی و جواد محدثی به عنوان نویسنده و قیصر امین پور به عنوان شاعر و کتاب های اخلاق و نگارش ، با اهل قلم ، نوشتن در جزایر پراکنده ، آیین قلم به عنوان کتاب های آموزش نویسندگی و شیوه های نوشتن .    

بخش پایانی جلسه نیز به بررسی و نقد اشعار و نوشته های اعضا اختصاص داشت .

 

اگر بخواهیم نتیجه فعالیت انجمن را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم :

انجمن جرقه ای بود برای روشن کردن آتش درون سینه های طلابِ - عضو در انجمن - که امید است آنها با شناختی که حاصل کرده اند و تجربه ای که آموخته اند ، نگذارند این آتش درون رو به خاموشی برود و آنها که به اصلاح چگونه راه رفتن را آموخته اند ، امید است که قدم در راه گذاشته ، و خودشان در ایام تعطیل کار را و فعالیت چند ماهه گذشته را به صورت تکی و یا گروهی ادامه دهند . و نویسندگی و شاعری را با روشی که در جلسه انجمن بیان شد ، یاد بگیرند .

 

خلاصه : ارمغان جلسه انجمن برای طلاب :  

1 یادگیری اصول اولیه نویسندگی و شرایط نویسنده ( توسط استاد مجرب )

2 آشنایی با کتاب ها و مجلات مرتبط با آموزش نویسندگی و روش های نویسندگی

3 آشنایی با موفق ترین شعرا و نویسندگان معاصر و غیر معاصر

4 آشنایی با کیفیت و چگونگیِ انجمن های ادبی و نحوه کار آنها

5 سرودن شعر و نوشتن ، به منظور ِ آگاهی بر نقاط ضعف

6 آموختن روش ها و شیوه های گروهی کار کردن

7 کسب تجربه

و . . .

و ما توفیقی الّا الله

محمد جواد انصاری خرداد1393

حوزه علمیه تویسرکان