مسافر

وبلاگ محمد جواد انصاری

مسافر

وبلاگ محمد جواد انصاری

اصول قطعیه ، چکیده درسگفتار آیت الله سیدان 2

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۲۶ ق.ظ

عنوان درس : اصول قطعیه

استاد : حضرت آیت الله سیّدان

بررسی و تبیین اصول و مبانی قطعی توحید و خداشناسیِ مذهب تشیع

جهت شناخت تمایزات و اختلافات معارف وحیانیِ پیشوایان شیعه در مقابل آراء و افکار بشری

چکیده توسط محمّد جواد انصاری

www.mosafer8325.blog.ir

اصل اوّل : اصل لم یلد و لم یولد (قسمت دوم )

سوره توحید ؛ آیه 3

لینک صوت :

www.seyyedan.com/audios/50

التوحید ( للشیخ الصدوق) ؛ ص90

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ . . .

إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَدْ فَسَّرَ الصَّمَدَ فَقَالَ‏ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ ثُمَّ فَسَّرَهُ فَقَالَ‏ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ. وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ

لَمْ یَلِدْ لَمْ یَخْرُجْ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ کَثِیفٌ کَالْوَلَدِ وَ سَائِرِ الْأَشْیَاءِ الْکَثِیفَةِ الَّتِی تَخْرُجُ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ

وَ لَا شَیْ‏ءٌ لَطِیفٌ کَالنَّفْسِ وَ لَا یَتَشَعَّبُ مِنْهُ الْبَدَوَاتُ کَالسِّنَةِ وَ النَّوْمِ . . .

تَعَالَى أَنْ یَخْرُجَ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْ یَتَوَلَّدَ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ کَثِیفٌ أَوْ لَطِیفٌ 

وَ لَمْ یُولَدْ لَمْ یَتَوَلَّدْ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ لَمْ یَخْرُجْ مِنْ شَیْ‏ءٍ کَمَا یَخْرُجُ الْأَشْیَاءُ الْکَثِیفَةُ مِنْ عَنَاصِرِهَا کَالشَّیْ‏ءِ مِنَ الشَّیْ‏ءِ والنَّبَاتِ مِنَ الْأَرْضِ وَ الْمَاءِ مِنَ الْیَنَابِیعِ . . .

وَ لَا کَمَا یَخْرُجُ الْأَشْیَاءُ اللَّطِیفَةُ مِنْ مَرَاکِزِهَا کَالْبَصَرِ مِنَ الْعَیْنِ وَ السَّمْعِ مِنَ الْأُذُنِ والْمَعْرِفَةِ وَ التَّمَیُّزِ مِنَ الْقَلْبِ‏ وَ کَالنَّارِ مِنَ الْحَجَرِ . . . 

ترجمه 

اهل بصره از امام حسین علیه السلام درباره تفسیر کلمه «صمد» پرسیدند . حضرت سید الشهدا علیه السلام بعد از آنکه به نکات مهمی درباره قرآن اشاره کردند به تفسیر کلمه صمد پرداختند و فرمودند :

« . . . و بدرستی که خداوند سبحان «صمد» را در کتابش تفسیر فرموده ، چرا که فرموده : « الله أحد ، الله الصمد » آنگاه صمد را تفسیر فرموده پس گفته : « لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد » و مراد از « لم یلد : کسی را به دنیا نیاورده » یعنی : شیئی که مادّی بوده مانند فرزند و نیز سایر اشیائی که ثقیلو مادّی بوده از خداوند سبحان متولد ( خارج ) نمی شود . و نیز شیئ لطیف مانند روح نیز از او صادر نمی شود و همچنین بدوات : یعنی آن چه بر انسان عارض یا از او صادر می شود مانند چُرت و خواب و غم و اندوه و سُرور و خنده از او صادر نمی شود .و نیز خداوند سبحان از چیزی متولد نشده و صادر نگردیده کما اینکه در اشیاء مادی اینگونه است مانند خروج چیزی از چیزی ، و خروج نباتات و روئیدنی ها از زمین و ... نیز خداوند متعال اینگونه نیست که مانند امور لطیفه ای باشد که از مبدأ خودشان صادر می شوند مانند رؤیت از چشم و شنیدن از گوش و . . .

نه ، خداوند متعال به هیچ یک از این امور نمی ماند بلکه او – تبارک و تعالی – صمدی است که نه از چیزی متولد (خارج) شده و نه در چیزی قرار دارد و نه بر چیزی استوار است بلکه او پدیدآورنده ابتدائی و خالق موجودات و ایجاد کننده آنان است . . . »

سعادت جاوید در معارف توحید / شرح توحید شیخ صدوق / محمد رضا کریمی / ج 3 / ص 59 - 61

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی