مسافر

وبلاگ محمد جواد انصاری

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ب.ظ محمد جواد انصاری
مجالسِ إحیاءِ امرِ اهل بیت علیهم السلام

مجالسِ إحیاءِ امرِ اهل بیت علیهم السلام


مجالسِ إحیاءِ امرِ اهل بیت علیهم السلام

 

ﺍﻣﺎﻡ هشتمِ شیعیان ، علی بن موسی الرضا علیه السلام در ضمن حدیثی می فرمایند :

«ﻫﺮﻛﺲ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺴﻰ ﺑﻨﺸﻴﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ،  ﺍﻣﺮ ما ﺍﺣﻴﺎء ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ،

ﺩﻟﺶ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻯ ﻛﻪ ﺩﻟﻬﺎ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﻧﺪ ، ﻧﻤﻰ ﻣﻴﺮﺩ »

امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و السلام

« ﻣَﻦْ ﺟَﻠَﺲَ ﻣَﺠْﻠِﺴﺎً ﻳُﺤْﻴﻰ ﻓﻴﻪِ ﺍَﻣْﺮُﻧﺎ ﻟَﻢْ ﻳَﻤُﺖْ ﻗَﻠْﺒُﻪُ ﻳَﻮْﻡَ ﺗَﻤُﻮﺕُ ﺍﻟْﻘُﻠُﻮب » 1

 

دانلود pdf نوشتار 

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد جواد انصاری
شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۸ ب.ظ محمد جواد انصاری
اصول قطعیه ، چکیده درسگفتار آیت الله سیدان

اصول قطعیه ، چکیده درسگفتار آیت الله سیدان

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و خیر الصلاة و السلام علی خیر خلقه ، حبیب اله العالم أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و اللّعن الدائم علی أعدائهم أجمعین من الآن الی یوم الدین .

 

عنوان درس : اصول قطعیه

 

استاد : حضرت آیت الله سیّدان

 

بررسی و تبیین اصول و مبانی قطعی توحید و خداشناسیِ مذهب تشیع

 

جهت شناخت تمایزات و اختلافات معارف وحیانیِ پیشوایان شیعه در مقابل آراء و افکار بشری

 

چکیده توسط محمّد جواد انصاری

www.mosafer8325.blog.ir

 

دانلود چکیده : درس اول ، بخش اوّل

 

 

۰۸ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد جواد انصاری
پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۴۶ ب.ظ محمد جواد انصاری
عقل گرایى در فقه شیعه

عقل گرایى در فقه شیعه

    عقل گرایى در فقه شیعه

  محمّد جواد انصاری 

حوزه علمیه تویسرکان

خرداد 1395

هرکه اندک آشنایی با قرآن و حدیث داشته باشد با کلمه عقل ، تعقّل و مترادفات و مشتقات این دو ، بارها و بارها مواجه شده است به گونه ای که از تکرارِ اینگونه کلمات ، دست کم ،  می تواند این نتیجه را بگیرد که فراوانیِ استعمال این کلمات در قرآن و حدیث ، امری تشریفاتى نیست تا تعامل عقل با شرع به هیچ انگاشته شود .  بلکه شارع از به کار بردن  این دو کلمه و موارد مشابه آنها ، غرض و هدفی داشته است .

در کتاب تحف العقول این حدیث در بخش کلمات مربوط به امام کاظم علیه السلام ذکر شده است که « ای هشام ! خداوند دو حجّت برای بندگان قرار داده که یکی از آنها حجّت ظاهری و دیگری حجّت باطنی است . حجّت ظاهری پیامبران و رسولان الاهی هستند و حجّت باطنی عقل های آدمیان اند » [1]

    امام صادق علیه السلام ، نیز  می فرماید :

« اگر حدیثى را درست بفهمى , بهتر است از هزار حدیث که فقط آن را نقل کنى ; و کسى به مقام فقاهت و فهم دین نمى رسد ,  مگر آن که ناهمخوانى هاى سخنان ما را دریابد » [2]

    و  امام باقر علیه السلام فرموده است :

« با فهم سخنان ما , پیروان اسلام به عالى ترین مراتب ایمان مى رسند » [3]

ادامه مطلب...
۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد جواد انصاری